In veel bedrijven zijn in-huis productiefaciliteiten uitgegroeid tot competentie- en servicecentra. Wat zijn de strategieën hierachter, wat zijn de recepten voor succes en concrete aanbevelingen voor actie voor toekomstbestendige in-huis productiefaciliteiten?
1. Wees niet passief. Maak uzelf belangrijk.
Over het algemeen ontbreekt het veel in-huis productiefaciliteiten aan duidelijke bedrijfsmodellen, integratie in het bedrijf en een interne printstrategie. De eerste stap is dus het nemen van het initiatief. In-huis productiefaciliteiten moeten zichzelf serieus nemen en zichzelf belangrijk maken. In de eerste plaats moeten zij zichtbaar zijn voor het management en de vastberadenheid hebben om de cyclus van personeelsproblemen, gebrek aan apparatuur, te weinig aanbod en dus te weinig orders te doorbreken.
2. Zorg voor ondersteuning door het management
Moderne interne printorganisaties kunnen grensverleggend zijn, hun printaanbod vergroten en diensten en oplossingen leveren vanuit één enkele bron. Maar het management moet ondersteuning bieden en doelen formuleren als de in-huis printshop succesvol wil zijn. Het belang van intern printen moet daar duidelijk worden gedefinieerd. Uiteindelijk worden hier immers investeringsbeslissingen genomen, of het nu gaat om nieuwe printmedewerkers, hardware of software. Het management kan ook voorschrijven dat gespecialiseerde afdelingen alleen intern hun printopdrachten verrichten. Initieer communicatie met het management en maak gebruik van beslissingsmomenten zoals verlenging van onderhoudscontracten.
3. Breid de printbusiness uit en zoek naar nieuwe taken
Praat met uw medewerkers over de sterke en zwakke punten van de in-huis printshop. Gebruik bestaande ervaringen om nieuwe strategieën en een nieuw aanbod te ontwikkelen. Analyseer ook de zwakke punten en de bereidheid van het personeel om dingen te leren en nieuwe vaardigheden te verwerven. Op basis van deze bevindingen kan een nieuw aanbod worden ontwikkeld voor het portfolio van de in-huis printshop. Een interne printshop kan dan bijvoorbeeld de voorkeursserviceprovider worden voor de marketingafdeling, of het nu gaat om inprint-voorbereiding of ontwerp van prepress-brochures.
4. Focus op de behoeften van de klant
5. Marketing van de voordelen van een interne serviceprovider
6. Creëer webshops en automatisering
Een webshop is essentieel voor het aantrekken van nieuwe klanten en het opbouwen van klantenbinding. Dit maakt van de in-huis printshop een echt servicecentrum. Zo’n web-to-printshop creëert ook de voorwaarde voor het winnen van externe klanten, bijvoorbeeld kleinere bedrijven in dezelfde industrie of andere gemeenten in de publieke sector. De sleutel is om IT-obstakels van tevoren uit de weg te ruimen.
7. De juiste IT-concepten
Bij het integreren van een webshop en in vele andere automatiseringsprojecten zijn de juiste IT-concepten cruciaal. Anders zullen webshops om veiligheidsredenen niet live gaan en zullen cruciale projecten vast komen te zitten in de proeffase omdat ze mislukken vanwege IT-beperkingen. Vroegtijdige coördinatie met de IT-afdeling of het interne IT-beheer is daarom van cruciaal belang voor toekomstbestendige medewerkers van in-huis productiefaciliteiten.
8. Houd rekening met de markt: wees open en proactief voor nieuwe concepten zoals cloud printing
Konica Minolta geeft advies over in-huis productiefaciliteiten van elke grootte en laat zien hoe deze individueel succes kunnen boeken. U kunt een drijvende kracht worden en wij steunen u daarbij. Samen met managers verhogen we de waarde van CRD's door te voldoen aan de kwaliteits- en servicevereisten van hun klanten en deze te overtreffen. Verbeter uw printservices en efficiëntie met Konica Minolta.
Hoe diversiteit aan te brengen in printshops - 7 tips voor meer succes en groei.