Het spreekt voor zich dat zorginstellingen zich op dagelijkse basis concentreren op het leveren van de beste zorg voor elke patiënt. De patiënt staat dan ook steeds centraal in de zorgsector, maar het is van essentieel belang om deze ook nauwer te betrekken bij de evaluatie en optimalisatie van de zorgverlening.
Om een optimale zorgervaring te kunnen leveren moet de zorgverlener steeds beschikbaar zijn om de patiënt te helpen waar nodig. Als organisatie moet u er dan ook voor zorgen dat zorgverleners beschikken over de juiste middelen om hun job zo goed mogelijk uit te voeren en het de patiënt zo aangenaam mogelijk te maken. Maar hoe ervaart uw patiënt de zorgverlening van uw instelling? Hoe meet u deze patiëntervaringen? Beschikt u wel over de juiste metrics om beter te kunnen sturen?
Communicatie over en met de patiënt en diens familieleden kan op verschillende manieren gebeuren. Transparantie van informatie en oprechte aandacht vormen daarbij belangrijke pijlers voor een positieve zorgervaring. De manier van communiceren en het gebruikte medium kunnen een doorslaggevende bijdrage leveren aan die positieve beleving.
Patient Experience Management met Konica Minolta
Om u te helpen bij het monitoren en optimaliseren van de patiëntbeleving ontwikkelde Konica Minolta het Patient Experience Management Systeem. Dit systeem stelt u als zorgorganisatie in staat om bij te sturen op beschikbare resources ten behoeve van de patiënt. Concreet biedt het Patient Experience Management System van Konica Minolta uw zorginstelling de mogelijkheid om het hoogste niveau van patiënttevredenheid te bereiken. Zo zijn ook uw zorgverleners voorbereid en uitgerust om hun werk op de meest efficiënte manier uit te voeren.
De belangrijkste voordelen van ons systeem zijn:
- Wachttijden van patiënten verminderen
- Patiënten te allen tijde binnen uw zorginstelling volgen
- Realtime berichten om familie op de hoogte te houden
- Vermindering van 50% voor registratieprocedures
- Verbetering van de patiënttevredenheidsscores
- Proactief beheer van personeel met realtime waarschuwingen
Het bereiken van de beste patiëntervaring is immers cruciaal om competitief te blijven op een markt die steeds concurrentiëler wordt en waarin ook vergoedingen steeds verder evolueren.
Functionaliteiten Patient Experience Management Systeem
Het Patiënt Experience Management System van Konica Minolta biedt ook enkele interessante features voor uw zorginstelling:
- Patiënt notities
De medewerker of zorgverlener kan notities in het dossier van de patiënt of cliënt zetten om speciale kwesties of overwegingen te beschrijven.
- Lobby display
Met dit systeem voorziet Konica Minolta ook een display in de wachtkamer om patiënten de weg te wijzen en familieleden realtime statusupdates te geven. Het geeft een geluidssignaal en/of bericht wanneer een assistent-arts beschikbaar is. Tussen deze meldingen door kan het systeem worden ingesteld om marketing- en informatieve berichten aan patiënten te tonen terwijl zij wachten. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde ziekenhuisdiensten.
- Geavanceerd berichtenverkeer
Waarschuwingen en meldingen worden aan clinici, portiers en familieleden van patiënten gestuurd via e-mail of sms.
- Waarschuwingen en kennisgevingen
Er worden waarschuwingen en kennisgevingen gestuurd naar managers wanneer belangrijke prestatiedrempels worden benaderd. Dit stelt het management in staat actie te ondernemen om vertragingen of knelpunten aan te pakken voor deze uitmonden in klachten van patiënten.
Elektronische wachtlijsten en wachtrijbeheer
De mogelijkheid om meerdere wachtlijsten te prioriteren, patiënten naar assistenten te begeleiden op basis van de vereiste vaardigheden en voorkeuren van de patiënt. Denk bijvoorbeeld aan financieel advies, taal, verschuldigd saldo, enzovoort. Zo kunt u ook deze activiteiten in realtime meten en vastleggen.
Realtime management dashboard
Met deze functie bewaakt u de prestatiegegevens van alle locaties, afdelingen en gebruikers om knelpunten in real-time te identificeren en actie te ondernemen alvorens de wachttijden de vastgestelde prestatiedrempels overschrijden.
Voorbereiding registratiepakket
Inschrijfformulieren die zijn voorbereid tijdens de pre-arrival kunnen worden afgedrukt en door de patiënten worden bekeken terwijl ze wachten. Dat versnelt de laatste registratiestap en geeft patiënten iets te doen terwijl ze wachten.
Uitgebreide rapportages
Uitgebreide rapportage van belangrijke kengetallen wordt ondersteund per site, afdeling, peer group of gebruiker. Bovendien kunnen ad-hoc rapporten beschikbaar worden gesteld voor alle vastgelegde en beheerde gegevenselementen voor locaties die over de expertise beschikken om hun eigen door de gebruiker gedefinieerde rapporten op te stellen.
Heeft u interesse in het Patient Experience Management Systeem van Konica Minolta of had u graag bijkomende informatie?
Neem dan snel contact op met ons! We bekijken samen met u de mogelijkheden voor uw zorginstelling.